На цю книгу я чекала з нетерпінням, обриваючи
телефон книгарні «Є». Чому? Зізнаюся щиро, - ревність! Я ж бо ось-ось чекаю на
вихід свого історичного роману. Відтак мені цікаво, як у моєї ровесниці (та ще
й не історика! А я ж бо «кандідат»!) вийде така справа, як зображення початкуХХ ст.
Читала хапливо й прискіпливо, але, на жаль, чи
на щастя, мушу визнати – Софія Андрухович безумовно талановита письменниця.
Текст зіткано вправно, без «дірок» і
«вузликів», укладаючись у тонке вишукане полотно із химерними візерунками. Це
єдине ціле без характерних для початківців слабких місць і «провисання сюжету».
Утім, письменниця й не є початківцем.
Чому я говорю в першу чергу про текст? Тому що
саме він й педантичне відтворення дрібничок повсякдення, а не сюжет є головним
у романі.
Утім, роман важко назвати історичним, бо попри
численні відомості з міського побуту
початку ХХ століття, текст занурює читача скоріше у міжчасся магічного роману.
Відразу пригадується «Сто років самотності» Габріеля Гарсіа Маркеса із його
віковічними дощами.
Попри це сюжет у романі присутній. Він
проступає, ніби зображення на фотоплівці, спершу нечітко, а потім все виразніше
й виразніше, завертаючись, ніби зашморг на шиї. Саме такі асоціації у мене
виникли під час прочитання останнього розділу.
Не розкриваючи деталей, скажу – за такі
кінцівки письменники погано завершують життя (це мені в пам’ятку Маргарет
Мітчел). Звісно, я не хочу наврочити, це так... власні відчуття.
Кажучи прямо, роман «Фелікс Австрія» - це
історія служниціСтефи та її господині Аделі, які проживають у Івано-Франківську
у 1900 році. У історії вплетені елементи детективу, любовної інтриги і тонкої
психології. Остання спершу губиться між пампушок і кнедликів, про які так щедро
розповідає авторка, але потім несподівано визирає, вивертає усе спіднє назовні,
обеззброює, розгублює... Мабуть, це одне з найталановитіших зображень типу
старої дівки в літературі (а я знаю про що говорю J).
Книга, повторюся, написана безумовно
талановито і викликає у мене дивне відчуття захоплення від розуміння того, що я
так ніколи не напишу. Мій фактологічний розум історика не може так віртуозно
писати ні про що, розсмаковуючи, розплямкуючи якісь незначні, на мій погляд і
темперамент, деталі. Філологи, звичайно, у цьому неперевершені. І ті, хто
любить ось таку густу прозу, наповнену ілюзорними сенсами, - отримають
справжній вишуканий літературний оргазм гурмана.
Та все ж я не отримала свого повного
задоволення від читання, чи то пак катарсису, бо люблю ось цю ницу і
упосліджену масову літературу, яка звертається до несвідомого, і де як казав
дядечко Фрейд, читачі впізнають у відтворених бажаннях власні напруження й
згнічення та звільняються від них за допомогою авторового фантазування.
А «Фелікс Австрія» має претензію вже на щось
вище, ніж на інстинкти, вона лоскоче не тваринне «я», а його величність розум.
Немає коментарів:
Дописати коментар